سخنان کوتاه و پرمعنا
سخنان کوتاه و پرمعنا

سخنان کوتاه و پرمعنا

فلسفی

درباره دوربین نیکون مدل D7200 kit 18-140

درباره دوربین دیجیتال نیکون مدل D7200 kit 18-140


دوربین نیکون D7200 جایگزین بالارده ترین دوربین سری DX نیکون یعنی D7100 است. این دوربین هم مانند D7100 فاقد فیلتر Low Pass است. سنسور 24 مگاپیکسلی این دوربین تصاویر را با دقت 6000x4000 ثبت می‌کند. توانایی ذخیره سازی 14-bit ADC هم در این دوربین وجود دارد. دامنه ISO 100-25,600 بوده و امکان فیلم‌برداری با دقت Full HD و سرعت 60 فریم بر ثانیه هم برای این دوربین منظور شده است. حداکثر سرعت شاتر 1/8000 ثانیه و سرعت عکاسی پیاپی 6 فریم بر ثانیه می‌باشد. نمایشگر 3.2 اینچی بسیار با کیفیت این دوربین هم با دقت 1.2 میلیون نقطه‌ای خود خیره کننده است. باتری در نظر گرفته شده برای این دوربین هم باتری لیتیومی EN-EL15 است. نیکون مدعیست حجم بافر را افزایش داده و در هنگام عکاسی با فرمت NEF یا LARGE JPG در D7200 شما قادر خواهید بود تا 100 عکس پیاپی را ثبت کنید این در حالیست که D7100 تنها قادر به ثبت 33 عکس بود. از دیگر امکانات جدید این دوربین نسبت به مدل پیشین هم تجهیز به WiFi و NFC است که به کمک آن می‌توانید از اپلیکیشن مخصوص نیکون استفاده کنید. همچنین مود عکاسی جدید Flat و مود فیلمبرداری Time-Lapse Movies هم به امکانات این دوربین اضافه شده‌اند. خروجی HDMI جدید در D7200 از گونه مینی به فول سایز تغییر پیدا کرده است.


نقد و بررسی دوربین نیکون D7200

نیکون شرکتی چندملیتی است که مقر آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد. نیکون درزمینه تولید دوربین عکاسی و عدسی‌های اپتیک فعال است. شرکت نیکون در ۲۵ ژوئیه ۱۹۱۷ میلادی با ادغام سه شرکت پیشرو درزمینه اپتیک پایه‌گذاری شد و در سال‌های اولیه بانام نیکور محصولات اپتیک خود را ارائه می‌داد هم‌اکنون نیز روی لنزهای حرفه‌ای نام Nikkor درج‌شده است.

 

 

یکی از دوربین‌های عکاسی DSLR خوبی که شرکت نیکون ظرف چند سال گذشته عرضه کرده است، دوربین عکاسی نیکون D7100 است، که در ماه فوریه سال 2013 معرفی شد. دوربین نیکون D7200 در مقایسه با این مدل به‌هیچ‌عنوان یک ارتقاء و جهش بزرگ محسوب نمی‌شود؛ بااین‌حال چند ویژگی مهم را به این مدل سال 2013 اضافه می‌کند. مهم‌ترین مواردی که به این دوربین اضافه‌شده‌اند عبارت‌اند از: ظرفیت بافر بیشتر، عملکرد فوکوس خودکار بهتر در نور کم، قابلیت ضبط فیلم‌های Full HD با حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه، سیستم Wi-Fi داخلی باقابلیت NFC یا اتصال میدان نزدیک، و 15% افزایش عمر باطری.

 

 

جنس بدنه‌ی اسکلت این دوربین از آلیاژ منیزیم است و سطح آن رویه‌ای از جنس پلی کربنات دارد. ترکیب این دو ماده در کنار هم باعث می‌شود تا کاربر با به‌دست گرفتن دوربین حس به‌دست گرفتن دوربینی گران‌قیمت با آلیاژهای بدنه‌ی متفاوت را داشته باشد. وزن این دوربین 675 گرم و ابعاد آن  135.5x106.5x76 میلی‌متر می‌باشد. محل قرارگیری دکمه‌های این دوربین بسیار مناسب است و کاربر می‌تواند به‌راحتی از دکمه‌های دایال روی لبه‌ی بالایی (نزدیک شاتر) و قسمت پشت دوربین استفاده کند.

همان‌طور که گفته شد، این دوربین از سنسوری 24 مگاپیکسلی بهره می‌برد که به خاطر حذف OLPF از آن، باعث افزایش شارپنس و وضوح عکس‌ها و افزایش جزئیات آنان شده است. همچنین به دلیل وجود پردازشگر Expeed4 در آن، سرعت پردازش عکس‌ها و فیلم‌ها در گستره دینامیکی بالا با جزئیات دقیق، افزایش‌یافته است و فوکوس خودکار سریع و دقیق و نورسنجی بسیار عالی را نیز باید به آن اضافه نمود. بنابراین، D7200، دوربینی ایده‌آل برای ثبت لحظات مهم و تکرار نشدنی شما باکیفیت بالا خواهد بود. همچنین اگر به محیطی کم‌نور برخورد کردید اصلاً نگران نباشید چون D7200 دارای گستره وسیعی از میزان ISO (حساسیت سنسور) می‌باشد (25600-100) که توسط آن می‌توانید عکس‌هایی با کمترین نویز ایجادشده داشته باشید. همچنین این دوربین با طیف وسیعی از لنزهای کمپانی نیکون برای دوربین‌های DSLR خود بانام نیکور (Nikkor)، سازگار می‌باشد که سلیقه هر عکاسی را در بر خواهد گرفت.

دوربین D7200، بسیاری از ویژگی‌های فیلم‌برداری دوربین‌های فول فریم نیکون مانند D810 و  D750 را به ارث برده است. به همین خاطر، این دوربین توانایی فیلم‌برداری باکیفیت بسیار بالایی را در خود دارد و این امکان را به فیلم‌برداران می‌دهد که در حالات فشرده و غیر فشرده به فیلم‌برداری بپردازند (با دقت 1080p با سرعت 30/25/24 فریم در هر ثانیه و 1080p با سرعت 60/50 فریم در هر ثانیه در حالت کراپ 1.3x). همچنین حالت Auto ISO نیز در مود manual (تنظیم دستی) وجود دارد که به تنظیم نوردهی با تغییر اتوماتیک سرعت شاتر و گشودگی دیافراگم، کمک می‌کندکند (به‌وسیله ظاهر شدن خطوط Zebra Stripes که نشان‌دهنده محلی است که تطبیق نوردهی بر اساس آن انجام می‌باشد). دوربین D7200، اولین DSLR نیکون می‌باشد که دارای مود تایم لپس به همراه سیستم Exposure Smoothing است و توسط آن می‌توان ویدئوهای تایم لپس زیبایی را از غروب خورشید ثبت نمود.
 

 

 

دوربین Nikon D7200 از سیستم فوکوس خودکار اصلاح شده‌ای برخوردار است که برای عکاسان ویژگی بسیار خوبی است، به‌ویژه عکاسانی که بیشتر در نور کم  (ISO) بالا عکاسی می‌کنند. اولاً، پوشش ناحیه  (AF) فوکوس خودکار  بسیار وسیع است و نقاط AF تا لبه‌های فریم امتداد دارند. این ویژگی سیستم فوکوس خودکار D7200 تفاوتی با مدل D7100 ندارد، و درواقع ویژگی بسیار خوبی است. برجسته‌ترین ویژگی سیستم فوکوس خودکار این دوربین جدید این است که تمام 51 نقطه فوکوس این دوربین دقیقاً مثل مدل D750  در نوری تا -3EV  قادر به فوکوس هستند، که این ویژگی در بین تمام دوربین‌های DSLR موجود در این کلاس بی‌نظیر است. 
 

سنسور نورسنجی RGB با رزولوشن بالاتر است که در عکاسی از طریق چشمی اپتیکال دوربین امکان رهگیری سوژه دقیق‌تر و تشخیص چهره را فراهم کند. دوربین‌های عکاسی D750، D810 و D4S از قابلیت‌های رهگیری سوژه (و رهگیری سه بعدی سوژه) برخوردار هستند، و در این مدل‌ها دوربین برای «دیدن» و «تحلیل و درک» سوژه‌ای که کاربر قصد دارد بر روی آن فوکوس کند از یک سنسور نورسنجی RGB با رزولوشن 91000 پیکسل استفاده می‌کند و سوژه را از طریق انتخاب خودکار نقطه AF مناسب دنبال می‌کند. هر چه رزولوشن سنسور نورسنجی بالاتر باشد، دوربین با دقت بالاتری می‌تواند این کار را انجام دهد، که به همین علت است که آن دسته از دوربین‌های عکاسی شرکت نیکون که مجهز به سنسور نورسنجی RGB با رزولوشن 91000 پیکسل هستند در این حوزه عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های دارای سنسور نورسنجی با رزولوشن 2016 پیسکل دارند.
 

 

 

این دوربین از صفحه‌نمایش 3.2 اینچی با دقت 1030000 نقطه‌ی برخوردار است که کیفیت بسیار بالایی در نمایش جزییات دارد ولی ضعف آن متحرک و لمسی نبودن این صفحه‌نمایش است. کیفیت چشمی این دوربین نیز خوب است و مدل منشوری آن از مدل منشوری چشمی دوربین نیکون D5500 بهتر است و تصویر روشن‌تر و واضح‌تری دارد و درشت‌نمایی آن 0.94  برابر می‌باشد. این دوربین نیز به‌مانند برخی مدل‌های پیشرفته‌ی SLR از صفحه‌نمایش سوی در نزدیکی دکمه‌ی شاتر برخوردار است که اطلاعات مربوط به شاتر، دیافراگم و حساسیت را ارائه می‌سازد.
 

 

 

منظره یاب (چشمی یا ویزور) اپتیکال دوربین عکاسی نیکون D7200 پوشش فریم و میدان دید 100% فراهم می‌کند، که این امر برای یک دوربین عکاسی نیمه‌حرفه‌ای تا اندازه زیادی غیرمعمول است، اما به این معنی است که هنگام کادربندی و ترکیب‌بندی عکس‌ها می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که صحنه‌ای که از طریق این چشمی می‌بینید، دقیقاً چیزی است که دوربین به تصویر خواهد کشید و هیچ‌چیز از کادر و فریم شما حذف نخواهد شد.
 

به دلیل اینکه این مدل یک دوربین پیشرفته است، بر روی پیچ حالت‌های نوردهی آن حالت‌های صحنه زیادی را مشاهده نمی‌کنید و در عوض در این قسمت تنها چند گزینه برای انتخاب وجود دارد. حالت‌هایی که بر روی پیچ حالت‌های نوردهی دوربین نیکون D7200 تعبیه‌شده‌اند عبارت‌اند از: 4 حالت ابتکاری رایج Program یا برنامه، Aperture Priority یا اولویت دیافراگم، Shutter Priority یا اولویت شاتر و Manual یا دستی به همراه یک حالت Auto یا خودکار، Auto No Flash یا خودکار بدون فلاش، Scene یا صحنه، و دو وضعیت و گزینه برای چندین گروه از تنظیمات سفارشی و کاربر - که این دو حالت برای زمانی مفید هستند که از صحنه خاصی (به‌عنوان مثال، نور کم) به‌کرات عکس می‌گیرید.
 

با استفاده از سیستم Wi-Fi داخلی دوربین نیکون D7200 می‌توانید تلفن هوشمند (یا تبلت) خود را به این دوربین متصل کنید. انجام این کار بسیار آسان است، البته تنظیمات Wi-Fi دوربین در منوی اصلی آن قرار دارند. اگر شرکت نیکون برای سرعت دادن به این فرآیند درجایی از بدنه دوربین یک دکمه اختصاصی برای دسترسی مستقیم به تنظیمات Wi-Fi تعبیه می‌کرد، خوب می‌شد - حتی اگر این دکمه یک دکمه باقابلیت تغییر کاربری آن به‌صورت سفارشی می‌بودید. برای فعال کردن سیستم Wi-Fi دوربین Nikon D7200، باید به سراغ بخش «تنظیمات» در منوی اصلی دوربین رفته، گزینه Wi-Fi را پیداکرده و آن را بر روی گزینه «فعال» قرار دهید. پس‌ازآن می‌توانید تلفن هوشمند یا تبلت خود را به شبکه‌ای متصل کنید که دوربین ایجاد کرده است.
 

 

 

احتمالاً به خاطر استفاده از موتور پردازش تصویر کارآمدتر EXPEED 4 در این دوربین جدید است؛ اما مهم نیست شرکت نیکون چه‌کاری کرده است، به‌هرحال این شرکت موفق شده است در این دوربین عمر باتری را در هر شارژ در مقایسه با دوربین D7100 به میزان 160 شات افزایش بدهد.
 

 

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7200 برای عکاسان نیمه‌حرفه‌ای طراحی‌شده است و در بین مجموعه دوربین‌های عکاسی DSLR این تولیدکننده یک دوربین و مدل متوسط محسوب می‌شود. این دوربین بسیار خوش‌دست است و لذت عکاسی را چند برابر می‌کند. این دوربین به‌غیراز عکاسی دوربین فیلم‌برداری خوبی محسوب می‌شود.
 

نقاط قوت
  • کیفیت بسیار بالای تصویر
  • کیفیت بالای فیلم برداری
  • تجهیز به Wi-Fi و NFC
  • نمایشگر باکیفیت 3.2 اینچی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد