سخنان کوتاه و پرمعنا
سخنان کوتاه و پرمعنا

سخنان کوتاه و پرمعنا

فلسفی

روشهایی برای استفاده از فلاش دوربین

چه وقت از فلاش استفاده کنیم،چگونه از فلاش استفاده کنیم،تکنیک آهسته کردن شاتر،استفاده از فلاش مناسب و مطالب کاربردی در استفاده از فلاش

راهکارهایی برای استفاده از فلاش


بعضی عکاسان، عکاسی با فلاش را نمی پسندند. به اعتقاد آنها فلاش جلوه های زننده ای را در عکس ایجاد می کند چراکه سوژه بیش از حد نور می گیرد و زمینه، تیره می شود. امروزه با وجود دوربین های   دیجیتال که حساسیت سنج ها(سنسورها)ی نوری حساسی دارند، عکاس با تنظیم درجه حساسیت در نور کم هم می تواند عکاسی کند ، بدون آنکه به فلاش نیازی داشته باشد.البته این ببدان معنی نیست که فلاش هیچ کاربردی در عکاسی ندارد. بسیاری از بهترین عکس های گزارشی مجله نشنال ژئو گرافی با فلاش گرفته شده است. هوشمندترین فلاش ها با نام  Evaluate TTI که به دوربین وصل می شوند بسیار کاربرد دارند و در تجهیزات هر عکاسی پیدا می شوند.

 

flash photography 2


نکات مهم درباره فلاش


برای استفاده از فلاش در عکاسی این موارد را بدانید:

1.چه وقت از فلاش استفاده کنیم:
در جایی که کنتراست زیادی وجود دارد، برای کاهش این تضاد از فلاش استفاده کنید. اگر وسط روز زیر نور خورشید از چهره کسی عکس می گیرید، برای از بین بردن سایه بینی می توانید فلاش بزنید. در هر نمای نزدیکی که پس زمینه از زمینه عکس تاریک تر است، مانند نمای یک میز غذاخوری زیر سایبان در یک ظهر آفتابی، از فلاش استفاده کنید. نتیجه کار را بررسی کنید، اگر بخشی از فلاش خورده، نورش شدید است، 1یا 2 درجه از شدت آن کم کنید.انتخاب نخست تان نور محیط باشد و فلاش، گزینه آخرتان.

 

flash photography 4

 

2.چگونه از فلاش استفاده کنیم:
نور فلاش را با نور محیط ترکیب کنید. فلاش ها سرعت تطبیق زیادی دارند که به کمک آن با شاتر دوربین هماهنگ می شوند. سرعت شاتر را بیشتر از سرعت فلاش قرار دهید، در این صورت نوردهی کامل نمی شود چرا که شاتر پیش از اینکه فلاش کارش را تمام کند، بسته شده است. عکاس نباید حتماً از حداکثر سرعت شاتر استفاده کند، با سرعت پایین تر- که خود دوربین در نور طبیعی روی همین سرعت تنظیم می شود- نمای طبیعی تری بدست می آید؛ ترکیبی از نور فلاش و محیط. زمینه با نور محیط روشن می شود و پس زمینه با نور فلاش. این تکنیک به نام «هماهنگی آرام»(
slow sync)در بیشتر دوربین های دیجیتال هست، شاید در بعضی دیگر نامش «حالت شب» باشد.

 

3.تکنیک آهسته کردن شاتر:
وقتی که همزمان از تکنیک هماهنگی آرام و فلاش استفاده می کنید، دوربین را روی سه پایه بگذارید یا حداقل به چیزی تکیه دهید تا همه چیز واضح(فوکوس)باشد. اگر سوژه در حرکت است، دوربین را بردارید و با سوژه حرکت کنید، بگذارید زمینه محو بیفتد. به این تکنیک «دوم» می گویند. «آهسته کردن شاتر». نتیجه فوق العاده است؛ با این تکنیک، حرکت سوژه را می توانیم ثبت کنیم. اگر می خواهید نتیجه بهتری بگیرید، همزمان با این تکنیک، دوربین را در حالت
rear curtain sync قرار دهید. در این حالت، نور فلاش در پایان نوردهی تابیده می شود و خطوط محوی پشت سوژه متحرک دیده می شود، با این تنظیمات، حرکت سوژه بهتر نشان داده می شود. اگر دوربین را در حالت نرمال یاfront- curtain sync تنظیم کنید، این خطوط جلوی سوژه ظاهر می شود که غیر طبیعی است.

 

flash photography 3  

4.فلاش را برگردانید:
تکنیک دیگری که برای کار با فلاش باید بدانید، این است که می توانید نور فلاش را بجای سوژه به سمت دیوار یا سقف بتابانید. این کار، نور را پراکنده و شدت آن را کم می کند. این تکنیک زمانی بهتر جواب می دهد که دیواری که نور فلاش را به آن می تابانیم سفید و رنگش روشن باشد.

 

5.استفاده از فلاش مناسب:
از فلاشی استفاده کنید که بر دوربین سوار نیست. تازه ترین فلاش هایی که به بازار آمده از دوربین جدا می شوند و بدون اتصال فلاش می زنند. نوعی از آنها وجود دارند که چند فلاش، همزمان با هم فلاش می زنند و این امکان را به عکس می دهند تا هر طور که می خواهد، صحنه را نورپردازی کند.

 

flash photography 1

 

6.تکنیک نقاشی با فلاش:
یکی از تکنیک های پیشرفته، کار با فلاش است که زمانی به کار می آید که سپیده دم بخواهید عکاسی کنید. دوربین را روی سه پایه بگذارید و شاتر را روی تنظیم
bulb کنید- در این حالت می توانید نوردهی طولانی و چند دقیقه ای داشته باشید - سپس فلاش سیار را بردارید و هر جا که می خواهید و هر اندازه که نیاز است فلاش بزنید. این تکنیک برای عکاسی در غارها هم استفاده می شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد